Jak zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie optycznym?

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że zbudowanie przewagi konkurencyjnej w biznesie optycznym graniczy z cudem. Usługi oferowane przez optyków wydają się być mocno wystandaryzowane, więc czym tu konkurować? Czas na zmianę myślenia! Przewaga konkurencyjna coraz rzadziej utożsamiana jest z samym produktem czy usługą. Coraz częściej zaś liczy się sposób obsługi klienta, kompleksowość oferty, stosowane technologie, w tym oprogramowanie dla optyka. Jak zatem zaistnieć na bardzo konkurencyjnym rynku optycznym?

Przewaga konkurencyjna w biznesie optycznym?

Według autorów książki „Ten types of innovation. The discipline of building breakthroughs.”, najpewniejszym sposobem na porażkę jest skupienie się tylko na produktach. Na podstawie analizy wielu studiów przypadków, uważają oni, że Ci, którzy odnoszą sukcesy na rynku, korzystają z wielu rodzajów innowacji, do których należą m.in. oryginalny model biznesowy czy organizacja wewnętrznych procesów. Każdorazowo, punktem wyjścia do sprecyzowania swoich własnych przewag konkurencyjnych powinna być analiza rynku, w tym prześwietlenie głównych konkurentów, zdefiniowanie grupy odbiorców oraz zbadanie ich potrzeb.

Przewaga cenowa

Kiedyś przewaga konkurencyjna była budowana na atrakcyjnej cenie. Dziś to za mało. Oczywiście promocje wciąż stanowią niezwykle istotny element polityki sprzedażowej, jednak coraz częściej cena przestaje być głównym determinantem decyzji zakupowych. Klienci są skłonni zapłacić więcej, jeśli u danego optyka mają możliwość zrealizować kompleksowe badania czy też mogą zostać obsłużeni bez konieczności oczekiwania w kolejce.

Planując więc długofalową strategię rozwoju salonu optycznego oraz określając politykę cenową, warto wziąć pod uwagę,  co składać się będzie na ofertę, jak również profil klienta docelowego.

Konkurencyjna oferta

Wspomnieliśmy już, że samym produktem – oprawkami do okularów – ciężko jest konkurować. Oczywiście zakres oferty powinien być dostosowany do możliwości nabywczych klienta docelowego (oprawki powszechnych marek vs premium). Jednak kluczem do budowania przewagi konkurencyjnej jest to, co dodatkowo salon optyczny zaproponuje swoim klientom.

Możliwości są rozmaite: rezerwacja on-line wizyty optycznej, możliwość wykonania badań okulistycznych na miejscu, konsultacja z ortoptystą, dobór oprawek przez stylistę, prowadzenie historii wizyt i badań w celu usprawniania kolejnych wizyt.

Przewaga informacyjna

Jeśli salon optyczny podejmie już decyzję odnośnie zakresu oferty, konieczne jest odpowiednie zaplanowanie strategii komunikacyjnej. Benefity dla klienta powinny być jasne i klarowne. Klient, wiedząc czego może się spodziewać po wizycie w danym salonie optycznym, będzie bardziej skłonny, aby skorzystać z danej oferty. Weźmie pod uwagę nie tylko cenę, ale przede wszystkim to, że zostanie obsłużony sprawnie i kompleksowo.

Obecnie strategia komunikacji idzie znacznie dalej i wykracza poza informowanie o benefitach oferty. Coraz większego znaczenia nabiera edukowanie klientów. I w tym aspekcie istotne jest zdefiniowanie grupy docelowej, dobranie form komunikacji i treści. Może to być strona internetowa i publikowanie edukacyjnych artykułów na blogu, zamieszczanie ciekawostek czy propozycji stylizacji w mediach społecznościowych, zaproszenia na specjalne wydarzenia poprzez SMSy wysyłane automatycznie przez oprogramowanie dla salonu optycznego.

Przewaga technologiczna – program dla optyka

Nie bez znaczenia dla budowania pozycji konkurencyjnej pozostają nowoczesne technologie. To od tego czy salon optyczny zdecyduje się na wdrożenie programu dla optyka oraz jakie funkcje będzie ten program oferował, zależy, jak sprawnie będzie przebiegała obsługa klienta oraz obsługa wewnętrznych procesów.

Przykładem takiego oprogramowania jest OsOptic, który został stworzony we współpracy z optykami. Głównym benefitem programu jest oszczędność czasu zarówno dla klienta (m.in. dzięki funkcjonalności rezerwacji on-line i tworzenia kartoteki wizyt), jak i pracowników salonu (m.in. dzięki automatyzacji czynności potwierdzania i odwoływania wizyt, wystawiania zleceń czy faktur, zarządzania magazynem).

 

Warto pamiętać, że biznes optyczny opiera się przede wszystkim na kontakcie z człowiekiem. Dlatego też miła obsługa i wsłuchanie się w potrzeby klienta to kwestie, o których nie należy zapominać 😊


Przetestuj bezpłatnie

Nie ma potrzeby instalacji, aplikacja działa w przeglądarce na każdym urządzeniu z dostępem do internetu.
Icon